Department of English

Faculty of Arts, Chulalongkorn University


2202314  Translation: Thai-English I

 

Economic News (Thai-English) Discussion

The translations given on this page are neither comprehensive nor definitive. They are here to give you an idea of the range of possibilities and to spark discussion. Suggestions and comments are welcome.


 

Translate the following into English.


เฮ้ลท์กรุ๊ปเผยผลประกอบการปี 63 ครองอันดับ 1 สวนทางโควิด

นาง อภิญญา เจริญกิจ กรรมการผู้จัดการ บริษัท เฮ้ลท์ กรุ๊ป จำกัด (มหาชน) ผู้ประกอบธุรกิจอาหาร และเครื่องดื่ม กล่าวว่าการระบาดของโควิดได้ทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลงครั้งใหญ่ด้านเศรษฐกิจและสังคม สร้างความท้าทายใหม่ ๆ ให้กับภาคธุรกิจ ซึ่งบริษัทฯ ได้รับผลกระทบจากสถานการณ์ดังกล่าวเช่นกัน จึงได้วางแผนปรับกลยุทธ์ต่าง ๆ เพื่อเร่งสร้างรายได้ ขณะเดียวกัน ก็ประหยัดค่าใช้จ่ายต่าง ๆ ควบคุมการใช้งบอย่างมีประสิทธิภาพในช่วงภาวะเศรษฐกิจถดถอยและกำลังซื้อผู้บริโภคที่ ลดลง

สำหรับ ภาพรวมบริษัทฯ ปี 63 สามารถผลักดันส่วนแบ่งตลาดเครื่องดื่มสุขภาพเป็น 48% ทิ้งห่างคู่แข่งและครองตำแหน่งผู้นำตลาดในด้านนี้อย่างต่อเนื่อง  นอกจากนี้ ธุรกิจร้านอาหารมีการปรับแผนให้ เหมาะสมกับสถานการณ์ โดยเพิ่มช่องทางการขายแบบซื้อกลับบ้าน และดิลิเวอรี่ ส่วนแผนการดำเนินธุรกิจในอนาคต บริษัทฯ จะนำเทคโนโลยีมาพัฒนาทั้งผลิตภัณฑ์และบริการเพื่อให้ตอบรับพฤติกรรมผู้บริโภคที่ เปลี่ยนไป รวมทั้งศึกษาโอกาสใหม่ ๆ เพื่อต่อยอดความแข็งแกร่งทางธุรกิจ

นาง อภิญญากล่าวถึงผลประกอบการของบริษัทฯ ว่าในปีงบประมาณ 2563 มียอดขายรวม 11,007 ล้านบาท ลดลง 19.2 % เมื่อเทียบกับช่วงเดียวกันปีก่อนหน้า โดยมีกำไรสุทธิ 1,066 ล้านบาท ลดลง 13.3 % แต่เมื่อเปรียบเทียบกับบริษัทคู่แข่ง บริษัทฯ ยังสามารถสร้างผลกำไรได้อย่างน่าพอใจ และมีการจ่ายเงิน   ปันผล ที่ 1.45 บาทต่อหุ้น  คาดว่าภายในสิ้นไตรมาสแรกของปี 2564 รายได้บริษัทจะเพิ่มขึ้น 5% เนื่องจากสถานการณ์โควิด-19 เริ่มคลี่คลาย


   











    

  

Translation 1: Grammar-Translation Method


[1]  เฮ้ลท์กรุ๊ปเผยผลประกอบการปี 63 ครองอันดับ 1 สวนทางโควิด 

Health Group No. 1 in 2020 report, defies COVID


[¶1; 2]  นางอภิญญา เจริญกิจ กรรมการผู้จัดการ บริษัท เฮ้ลท์ กรุ๊ป จำกัด (มหาชน) ผู้ประกอบธุรกิจอาหารและเครื่องดื่ม

Apinya Charoenkij, CEO of Health Group, PCL, a food and beverage manufacturer,


กล่าวว่าการระบาดของโควิดได้ทำให้เกิดการเปลี่ยนแปลงครั้งใหญ่ ด้านเศรษฐกิจและสังคม 

said that the COVID-19 pandemic caused a major social and economic change,

 
สร้างความท้าทายใหม่ ๆ ให้กับภาคธุรกิจ

posing new challenges for the business sector.

 

[3]  ซึ่งบริษัทฯ ได้รับผลกระทบจากสถานการณ์ดังกล่าวเช่นกัน

The company, too, has been affected.


[4]  จึงได้วางแผนปรับกลยุทธ์ต่าง ๆ เพื่อเร่งสร้างรายได้

Consequently, Health Group is planning revised strategies to urgently generate revenue,

 
ขณะเดียวกัน ก็ประหยัดค่าใช้จ่ายต่าง ๆ 

while reducing expenditure and

 

ควบคุมการใช้งบอย่างมีประสิทธิภาพในช่วงภาวะเศรษฐกิจถดถอยและ กำลังซื้อผู้บริโภคที่ลดลง

implementing careful budget spending during this period of economic slowdown and diminished consumer purchasing power.


[5]  สำหรับภาพรวมบริษัทฯ ปี 63 สามารถผลักดันส่วนแบ่งตลาดเครื่องดื่มสุขภาพเป็น 48% 

The company situation in 2020 sees its health drinks market share reach 48%,


ทิ้งห่างคู่แข่ง และครองตำแหน่งผู้นำตลาดในด้านนี้อย่างต่อเนื่อง

widening the competition gap and maintaining its lead in this category.


[6]  นอกจากนี้ ธุรกิจร้านอาหาร มีการปรับแผนให้เหมาะสมกับสถานการณ์

Its restaurant business has adjusted operations to the current situation


[5]  โดยเพิ่มช่องทางการขายแบบซื้อกลับบ้าน และดิลิเวอรี่

by expanding shopping options to include take-home and delivery.

 

[6]  ส่วนแผนการดำเนินธุรกิจในอนาคต บริษัทฯ จะนำเทคโนโลยีมาพัฒนาทั้งผลิตภัณฑ์และบริการ

Future business plans involve expanding the role of technology in services and product development


เพื่อให้ตอบรับพฤติกรรมผู้บริโภคที่เปลี่ยนไป

in response to shifts in customer behavior.


รวมทั้งศึกษาโอกาสใหม่ ๆ เพื่อต่อยอดความแข็งแกร่งทางธุรกิจ

as well as exploring new opportunities to further strengthen its business standing.


[¶3; 7]  นางอภิญญากล่าวถึงผลประกอบการของบริษัทฯ ว่าในปีงบประมาณ 2563 มียอดขายรวม 11,007 ล้านบาท 

Mrs. Apinya said that in the 2020 fiscal year, the company sales total is 11,007m baht ($325m),


ลด ลง 19.2 % เมื่อเทียบกับช่วงเดียวกันปีก่อนหน้า

a 19.2% decline compared to the same period the year before.


[8]  โดยมีกำไรสุทธิ 1,066 ล้านบาท ลดลง 13.3%

Net profit is 1,066m baht ($31.5m), down 13.3%.


แต่เมื่อเปรียบเทียบกับบริษัทคู่แข่ง บริษัทฯ ยังสามารถสร้างผลกำไรได้อย่างน่าพอใจ

However, compared to competitors, this is a satisfactory return.

 
และมีการจ่ายเงินปันผล ที่ 1.45 บาทต่อหุ้น

Stock dividend payments were 1.45 baht per share.

 
[9]  คาดว่าภายในสิ้นไตรมาสแรกของปี 2564 รายได้บริษัทจะเพิ่มขึ้น 5% เนื่องจากสถานการณ์โควิด-19 เริ่มคลี่คลาย

Projections for the end of the first quarter of 2021 are that company earnings will increase 5% as a result of the COVID situation easing.

 

 

Annotation

"Economics A–Z Terms," The Economist

"หลักเกณฑ์การถอดอักษรไทยเป็นอักษรโรมัน แบบถ่ายเสียง," สำนักงานราชบัณฑิตยสภา, ๑๑ ม.ค. ๒๕๔๒.






 

Translation 2: Sample for Discussion


Health Group reveals the company’s 2019 turnover remains first-tier despite Covid

 

Apinya Charoenkit, CEO of Health Group Pub Co.,Ltd., food and beverage entrepreneur said Covid-19 pandemic had caused a significant economic and societal change. The company was affected by the pandemic situation, they challenge new things with the business sector, therefore, planning to renew any strategies for hastily increasing revenues, meanwhile taking measures to save the expenses and control efficient budget allocation during the recession and the loss of purchasing power.

As for future business plans, the company plans to use technology to further improve both their products and services. They want to strengthen their business by accommodating to changed consumer behavior and by obtaining new opportunities.

Apinya said the company’s turnover in the 2020 fiscal year had 11,007 million baht in total sales, which decreased to 19.2% compared to the same period in the past year. She estimated that at the end of the first quarter in 2021, the company’s income will rise up to 5% due to COVID-19 situation starts to ease up. 

 


 

Translation 3: Sample for Discussion


Health Group reveals its 2020 performance, holding 1st position despite COVID-19


Ms Apinya Chareonkij, Managing Director of Health Group Pub Co., Ltd., a food and beverages company, said that the COVID-19 outbreak, which has led to dramatic social and economic changes, has created new challenges for the business sector including her company. In response, the company plans to modify its strategies to increase its revenue while cutting costs and controlling its budget effectively in the period of economic slowdown and falling consumer buying power.

Overall, in 2020, the company managed to increase its share of the healthy beverages market to 48%, pulling further ahead of its business competitors, and holding on to its top position in this market. As far as the restaurant business is concerned, the company has adjusted its plan to suit the current situation by adding take-away and delivery channels. Looking ahead, the company plans to employ technology to develop both goods and services to meet changing consumer behaviors. It will also look into new opportunities to bolster the business.

Ms. Chareonkij reported that, in the 2020 fiscal year, the company achieved a sales volume of 11,007 million baht, dropping 19.2% compared to the corresponding period of the previous year, while net profits fell 13.3% to 1,066m baht. However, when compared with rival companies, Health Group managed to make a satisfactory profit and paid a dividend of 1.45 baht per share. It is expected that, by the end of the first quarter of 2021, the company's turnover will have increased by 5% due to a decline in the number of Covid cases.

 


 

Translation 4: Sample for Discussion


Health Group healthy 2020 report ranks No. 1, defying COVID


 The COVID-19 pandemic's socio-economic disruption has presented business sectors with new challenges, said Health Group PLC CEO Apinya Charoenkij. Feeling the impact, the food and beverage manufacturer is revising strategies in order to drive up revenue while being careful with spending and budgeting in the face of economic downturn and consumer spending decline. Overall, Health Group, in 2020, was able to gain on competitors in health drinks with 48% of market share and maintain its leader position. Its restaurant business side has replanned with current situations in mind to increase shopping options with take-home and delivery. Future business operations include technology input for services and product development in response to change in consumer behavior, and unexplored opportunities research to build business strength.

Health Group total sales for 2020 is 11,007m baht ($325m), a 19.2% drop from the same period the previous year, with net profits totaling 1,066m baht ($31.5m), though down by 13.3% is satisfactory considering competition figures, and dividends distributed was 1.45 per share, Mrs. Apinya reported. Projection for the end of the first quarter of 2021 is for a 5% rise in earnings, anticipating COVID improvement.

 



 



 

 

Reference

 


 

Discussion

 



 

Vocabulary




 

Links

Other Business News


Other Economic News

 




 


Home  |  Translation Resources  |  English Help  


Last updated September 29, 2021