ตอนที่ 9
เครื่องหมายวรรคตอน
(Punctuations)

 

1.         Full Stops

 

            1.      ใช้ “Full Stops” หลังข้อความที่มีความสมบูรณ์ ไม่ว่าข้อความนั้นจะเป็นข้อความบอกเล่า คำสั่ง หรือคำพูดใน indirect speech ก็ตาม เช่น

-          Bangkok is the capital of Thailand.

-          I came early.

-          Go home.

-          Have you seen him?  Yes.

-          He wanted to know if you had heard from Dorothy.

            2.      ใช้ Full Stop หลังคำย่อ (Abbreviations) ต่าง ๆ หรือใช้แยกแสดงดอลลาร์ และ เซนต์ เช่น

                     Rev.                                A.M.                            $ 10.05

            3.      ใช้ Full Stop หลังเลขโรมัน และตัวอักษรต่าง ๆ ในการเขียนโครงร่างความเรียง เช่น

                     I. VI                    A.        B.

            4.      ใช้ Full Stop มากกว่า 1 จุด เพื่อแสดงการละข้อความ (ใช้ 3 จุดในประโยค และ 4 จุดท้ายประโยค) เช่น

                     -   She visits her uncle and her aunt on Sundays.

                     แสดงการละข้อความดังนี้

1.         She visits ... on Sundays.

2.         She visits her uncle and her aunt ....

 

2.         Commas

 

            1.      ใช้ Comma หน้า Co-ordinating Conjunction ใน อเนกัตถประโยค (Compound Sentence) เช่น

                     I came to work early, but no one was here.

            2.      ใช้ Comma หลัง Adverb Clause ที่วางไว้หน้า Main Clause เช่น

                     After the fire, we slogged through the ashes of the burnt – out house.

                     As I started to answer the phone, the doorbell rang.

            3.      ใช้ Comma หรือ Adverb phrase ที่วางไว้หน้าประโยค เช่น

-          By using a hot comb for thirty minutes, she straightened her hair.

-          The game over, we all went home.

            4.      ใช้ Comma คั่น Non-defining Clause ออกจากส่วนประโยค เช่น

-          His allegation, which may or may not be true, brought nationwide attention.

-          Catherine Chang, who goes to aerobics class with me, was in a serious car accident.

            5.      ใช้ Comma คั่น Appositive Phrase ที่วางไว้หลังคำนามที่มันขยาย เช่น

-          Chris Robertson, my dentist, lives on Green Street.

-          Watership Down, a novel by Richards Adams, is the most thrilling adventure story I’ve ever read.

            6.      ใช้ Comma คั่นคำต่าง ๆ ที่ถูกทิ้งไว้ในประโยค เช่น

-          Here, Mr. Peterson, is your certificate.

-          Yes, you have.

-          No, I’ve never been there.

-          We wondered, however, how we were going to be able to escape.

-          Fred, I think we’re on the wrong road.

            7.      ใช้ Comma ในการเขียนส่วนต่าง ๆ ของจดหมาย (letters) เช่น

                     ที่อยู่ (Address) : 318 Oak Lane, Sacramento, California

                     วันที่ (Dates) : Tuesday, November 20, 2004.

                     หรือใช้ในการแบ่งวันเดือนปีในประโยคปกติ

                     June 30, 2003, is the day I make the last payment on my car.

            คำขึ้นต้นจดหมายแบบไม่เป็นทางการ (Informal Letter salutations) : Dear Christie,

            คำลงท้ายจดหมาย (Complimentary Close) : Sincerely, Yours very truly,

           

            8.      ใช้ Comma ในประโยคเพื่อป้องกันความสับสนหรือเพื่อทำให้เกิดความชัดเจน เช่น

                     Upstairs, the windows were creaking.

            9.      ใช้ Comma คั่นคำ, วลี หรือ อนุประโยค ที่เขียนเรียงกันเป็นรายการต่าง ๆ เช่น

-          We ordered a hamburger, French fries, apple pie, and a Coke.

-          He woke up, ate his breakfast, got dressed, and went to work.

-          The street vendor sold watches, necklaces, and earrings.

-          The exercise instructor told us to inhale, exhale, and relax.

-          Joe peered into the hot, still-smoking engine.

            10.    ใช้ Comma หน้าคำพูดตรงแบบไม่เป็นทางการ (Informal Direct Speech) เช่น

                     Nancy asked, “How many students were in your class?”

                     “I’m sorry,” said the restaurant hostess. “You’ll have to wait.”

                     “Now is the time to yield to temptation,” my horoscope read.

 

3.         Question Marks

 

            1.      ใช้ Question Marks หลังประโยคคำถามตรง (Direct question) ทุกประโยค

-          Will you go with me?

-          She asked, “How many students were in your class?”

            2.      ใช้ Question Marks หลังประโยคคำถามทุกชนิดที่เรียงกันเป็นรายการ เช่น

-          How long have you been here?  Ten minutes?  Twenty? Thirty?

            3.      ใช้ Question Marks หลังประโยคคำถามที่ต้องการคำตอบ แต่ใช้ Full Stop หลังประโยคขอร้องในรูปของคำถาม เช่น

-          Has my loan been approved?

-          Will you please send me you brochure.

 

4.         Semicolons

 

            1.      ใช้ Semicolons คั่นประโยค 2 ประโยคเมื่อไม่ใช้ Co-ordinating Conjunctions เชื่อมประโยคนั้น เช่น

-          The summers were wet; the winters were dry.

            2.      ใช้ Semicolons ในประโยคเพื่อหลีกเลี่ยง ความสับสนในข้อความเกี่ยวกับตัวเลข หรือข้อความอื่น ๆ ที่เขียนเรื่องกันเป็นรายการยาว ๆ เช่น

-          The rates quoted were : $ 29.95; $ 32.50; $ 35.00; and 37.50.

-          Maya’s children are named Melantha, which means “black flower”; Yonina, which means “dove”; and Cynthia, which means “moon goddess.”

            3.      ใช้ Semicolons คั่นประโยคยาว ๆ และซับซ้อนแม้ว่าจะใช้ Co-ordinating Conjunctions ในประโยคนั้นแล้วก็ตาม

-          The day was long, tiring, and nerve – wracking; but we all pulled together, helped each other, and came through unscathed.

 

5.         Colons

 

            1.      ใช้ colons นำหน้ารายการต่าง ๆ ที่จะตามมา ซึ่งส่วนใหญ่จะใช้ตามหลังดังต่อไปนี้  The following, as follows, etc.

-          The store will close at noon on the following dates: November 26, December 24, and December 31.

-          She asked for the following articles: an axe, a hammer, a box, and a saw.

 

            2.      ใช้ colons หลังคำขึ้นต้นจดหมายแบบเป็นทางการสไตล์อเมริกัน (Formal or business letter) เช่น Dear Sir: หรือ To whom it my concern:

            3.      ใช้ colons นำหน้าคำพูดตรงแบบเป็นทางการหรือที่มีลักษณะยาว ๆ เช่น

                     -     In his speech to the United Nations, Mr. Stevenson said: “I came here today ....”

            4.      ใช้ colons กับคำอธิบาย

-          Here’s a temporary solution to a dripping faucet: tie a string to the and let the drops slide down the string to the sink.

 

6.         Exclamation Marks

 

            1.      ใช้ตามหลังคำอุทานต่าง ๆ เช่น

                     God!                   Oh!                  Ah!                  Bravo!

            2.      ใช้ตามหลังข้อความที่แสดงอารมณ์รุนแรง

                     I hate war!          You’re such an idiot!

 

7.         Quotation Marks

 

1.            ใช้ในข้อความที่เป็นคำพูดตรง (direct speech) เช่น

David said, “Let me know what I can do to help.”

                  2.      ใช้คลุมข้อความที่เป็นชื่อเล่น (Nicknames) หรือ สะแลง (slang)

                     -     “Ratso” Rizzo hated his nickname.

-          This stuff is a lot of “bull”.

            3.      ใช้คลุมชื่อบทความของนิตยสารบทต่าง ๆ ของหนังสือ เรียงความ เรื่องราว หรือ
บทกลอน ซึ่งเป็นส่วนย่อยในผลงานทั้งหมด เช่น

-          His latest article, “My Visit to China,” appears in the next recent issue of Newsweek.

-          Robert Lowell’s poem “Skunk Hour” is found in the collection Life Studies.

            4.      ใช้อัญญประโยคเดี่ยว (Single quotation marks) ภายในอัญญประกาศอื่น ๆ เช่น He said, “I’m not certain that I understand you when you asked ‘What are the dates of your trip?’”

 

8.         Apostrophes

 

            1.      ใช้แสดงความเป็นเจ้าของ (Possession) เช่น

                     Jim’s coat                       The girls’ sleds                                    The company’s image

            2.      ใช้แสดงการละตัวอักษรในการเขียนรูปย่อของข้อความ (contraction)

                     I have  =  I’ve                 will not  =  won’t

                     I would  =  I’d                do not  =  don’t

 

            3.      ใช้แสดงรูปพหูพจน์กับตัวอักษรหรือตัวเลข เช่น

                     4t’s (= t 4 ตัว) 2 14’s (= เลข 14 จำนวน 2 ตัว)

 

9.         Dashes

 

1.            ใช้แสดงการวรรคความคิดในประโยค เช่น

-          I’ll meet you at 6:00—no sooner, no later—to exchange the merchandise.

-          The pardon from the governor finally arrived—too late.

            2.      ใช้คั่น Appositive Phrase หรือ Non-defining Clause เพื่อแสดงการเน้นให้เหนือกว่าการใช้ Commas

-          The Senator—the one we’ve all been waiting to see — is outside the door this very minute.

-          The Senator—whom we’ve all been waiting to see — is outside the door this very minute.

            3.      ใช้นำหน้าข้อความที่มีความหมายสรุปข้อความข้างหน้าทั้งหมด เช่น

-          Smoking, drinking, lack of sleep—these are all causes of your nervousness.

-          He had many good qualities—sincerity, honesty, and thoughtfulness—yet, he had few friends.

 

10.       Hyphens

 

1.            ใช้ใส่ระหว่างจำนวนเลข ตั้งแต่ 21-99 เช่น

twenty – one                   ninety – nine                fifty – four

2.            ใช้ใส่ระหว่างคำนามรูปประสม (Compound Nouns) และคำคุณศัพท์รูปกลุ่มคำ เช่น

mother – in – law                                    a tug – of – love drama

self – centered                            three – legged animal

            3.      ใช้แบ่งคำสุดท้ายของบรรทัดเมื่อจำเป็น แต่ในกรณีดังกล่าวนี้จะไม่ทำกับคำนาม
ชี้เฉพาะ (Proper Nouns) หรือเมื่อแบ่งคำแล้วเหลืออักษรเพียงตัวเดียวในบรรทัด

 

11.       Parentheses and Brackets

 

1.            ใช้คั่นข้อความที่ไม่สำคัญ หรือความเสริมของส่วนประโยคเท่านั้น เช่น

-          Washington promised to sell Peking a communication satellite (to be launched by NASA from the U.S) by the end of the year.

-          In 1913, the tax on annual income of $4,000 (a comfortable wage at that time) was one penny.

2.            ใช้คั่น Non-defining clause เช่น

-          Dave (whom everyone loves) is Bob’s brother.

 

12.       การใช้อักษรตัวใหญ่ (Capitals)

 

            1.      ใช้กับคำแรกของประโยค คำแรกของกวีนิพนธ์ในทุกบรรทัด คำแรกของคำพูดตรง (Direct Speech) และคำแรกของคำขึ้นต้นและลงท้ายในจดหมาย เช่น

                     Dear friends :                                          Yours sincerely,

            2.      ใช้กับการสะกดคำต่อไปนี้

2.1           ชื่อเฉพาะ :  Alan Bell, Christine Dobbs, Christopher Columbus

2.2           ชื่อยศ/ตำแหน่ง :   Mr., Ms, Senator, Major

2.3           ชื่อผลงานหนังสือ :   The Bible, The Tragedy of Hamlet, War and Peace

2.4           ชื่อวัน/เดือน/วันเทศกาล :   Monday, January, Christmas

2.5           ชื่อเมือง/ประเทศ :    Rome, Malaysia, Australia

2.6           ชื่อภาคของประเทศ :   The South, the North-West

2.7           คำย่อง่าย ๆ :   C.O.D., I.Q., A.M., P.M.

2.8           กลุ่มศาสนา/เชื้อชาติ/มนุษยชาติ :   Buddhist, Caucasian, Hispanic

2.9           พรรคการเมือง/องค์กรรัฐบาล :  The Democratic Party, Congress


แบบฝึกหัดต่อไปนี้จะช่วยให้นิสิตนักศึกษาเข้าใจการใช้เครื่องหมายวรรคตอนเพิ่มขึ้น ลองฝึก revise ประโยคที่ให้มาทีละตอนและเปรียบเทียบกับเฉลยที่ให้มาตอนท้าย

 

1.         ประโยคที่มี fragment ประกอบอยู่ด้วย จะแก้ไขอย่างไร

a.             He finally acknowledged that all people have an equal right to decent housing.  Which was what I had been saying all along.

b.            The question was whether Morgan would attack the centre or make the long detour around Old Baldy and attack on the flank?

c.             “Help,” she screamed. “My dress, in the cogs.”

 

2.         ประโยคที่เป็น run-on หรือมี comma fault (comma splice) อยู่ด้วย จะแก้ไขอย่างไร

a.             The children tore the stuffed stockings from the mantel then they crept quickly back to bed.

b.            The three boys cleared away the brush, then they pitched their tents and spread out their blankets.

c.             John had been brought up on golf and tennis did not interest him.

d.            Yesterday, having spent my last dime, I fasted, today, with a check from Auntie Cathy, I gorged on steak.

 

3.         ประโยคที่มีส่วนขยายเพื่อใช้ขึ้นต้นความควรใส่เครื่องหมายวรรคตอนอะไร และจบประโยคควรใส่เครื่องหมายอะไร

a.             Before the poor boys had finished eating the salad and the beef were snatched away from them

b.            In the morning light filtered through the clinks in the ceiling

c.             Accordingly I resigned

 


4.         ประโยคที่มีส่วนขยายเป็น restrictive หรือ non-restrictive หรือ parenthetical matter (คืออาจใส่ไว้วงเล็บและละได้เพราะไม่ได้มีความจำเป็นมาก) จะใส่เครื่องหมายอะไร

a.             I bought the material, that Mother had carefully chosen.

b.            That evening which has always seemed the most terrifying of my life the dinning room ceiling fell on us.

c.             My grandfather who still had a powerful voice went outside and shouted loudly.

d.            Politicians; generally speaking should consider the desires of their constituents.

e.             The discussion is, indeed, silly.

 

5.         ประโยคที่มีคำเรียงมาเป็นลำดับชุด หรือมีการเชื่อมรายละเอียดที่เป็นสถิติตัวเลข จะใส่เครื่องหมายวรรคตอนอะไร

a.             We distinguished highways; roads; trails; streets and alleys.

b.            She bought a secondhand, fur evening dress.

c.             She canned dozens of gleaming many-coloured jars of fruit.

d.            The Council included the following representatives; President Jack A. Rickert, administration, Professor George B. Balitho, faculty, Christopher Welch, student council and Dorothy Louise, W.A.A.

e.             Elizabeth was born July 9, 1965, in Chicago at 1227, Second Street.

 

6.         เมื่อมีการลอกข้อความที่ผู้อื่นพูดไว้ (quotation) จะใช้เครื่องหมายวรรคตอนอะไร

a.             I am sorry, she said, but you are copying the report I have prepared for a couple of weeks.

b.            Shaw pretended to believe that all man’s civilization is founded on his cowardice, on his abject tameness, which he calls respectability.

c.             I told her “she ought to stop wasting her time chatting on the internet.”

d.            The old garden had been taken over by heather aster, the poverty weed.

e.             An upright contraption, known as a “moon box”, was used to show an artificial moon on the stage.

f.              “Are you afraid of the dark”?  The child asked nervously.

7.         ในบางประโยคมีการใช้ colon ( : ) อย่างผิดวัตถุประสงค์ ควรใช้เครื่องหมายอะไรแทนจึงจะเหมาะสมกว่า

a.             The common silk dress goods are : raw silk, taffeta, crepe de chine, silk chiffon, silk organdy, satin, and silk velvet.

b.            In high school I competed in several girls’ sports, that is: basket ball, volley ball, badminton, and swimming.

c.             Almost everybody tries to come to Saint Louis: after he gets there he complains about the weather.

 

8.         จงแก้ประโยคที่ใช้เครื่องหมาย dash ( — ) ผิดให้ถูกต้อง

a.             These discoveries, — evolution, relativity, and now atomic fission, — have given us a new conception of the world.

b.            Knowing only the most elementary principles of chemistry — I should never have attempted the experiment alone — However — I set up the equipment — and got out the necessary materials — not knowing how explosive they were — especially in combination —

 

9.         ประโยคต่อไปนี้ใช้หรือไม่ใช้วงเล็บอย่างเหมาะสม จะคงไว้หรือแก้ไขอย่างไรดี

a.             He distinguished between the members of the family Juniperus, Juniperus communis, Juniperus virginiana, and the like, and the plants resembling juniper, such as retem, Retama raetam.

b.            To write, you need a sharp pencil and a quick mind (the first of which can be easily acquired).

c.             We hold these truths to be self-evident (the italics, of course, are mine), that all men are created equal ....

 


10.       ประโยคต่อไปนี้ใช้เครื่องหมายวรรคตอนมากเกินจำเป็น หรือใช้แล้วทำให้เข้าใจ
ความหมายผิด จงแก้ให้ถูกต้อง

a.             The girl who had bought the high-heeled shoes, came wobbling back into the store.

b.            My father, and John ran up the walk, and threw their arms around us.

c.             Mary was afraid, that someone else would wear a pirate costume.

d.            Of course, I looked in the drawer for the flashlight; but someone had taken it.

 

            เมื่อท่านทำแบบฝึกหัดเสร็จแล้ว จงเปรียบเทียบกับเฉลยต่อไปนี้ ควรประเมินตนเองด้วยว่า ควรทำถูกประมาณ 70% ขึ้นไปจึงจะน่าพอใจ ถ้าคะแนนยังไม่ดีควรทำใหม่อีกครั้งหนึ่ง

 

เฉลยคำตอบ

 

1.         a.    He finally acknowledged that all people have an equal right to decent housing, which was what I had been saying all along.

            b.    The question was whether Morgan would attack the center or make the long detour around Old Baldy and attack on the flank.

            c.    “Help!” she screamed.  “My dress! In the cogs!”

 

2.         a.    แก้ได้ 2 แบบดังนี้ คือ

            a.1  After the children had torn the stuffed stockings from the mantel, they crept quickly back to bed. 

            a.2  The children tore the stuffed stockings from the mantel and then crept quickly back to bed.

            b.    แก้ได้ 2 แบบดังนี้ คือ

            b.1  After they had cleared away the brush, the three boys pitched their tents and spread out their blankets.

            b.2  The three boys cleared away the brush, pitched their tent, and spread out their blankets.

            c.    แก้ได้ 2 แบบดังนี้ คือ

            c.1  John had been brought up on golf, and tennis did not interest him.

            c.2  Since John had been brought up on golf, tennis did not interest him.

            d.    Yesterday, having spent my last dime, I fasted; today, with a check from Auntie Cathy, I gorged on steak.

 

3.         a.    Before the poor boys had finished eating, the salad and the beef were snatched away from them.

            b.    In the morning, light filtered through the clinks in the ceiling.

            c.    Accordingly, I resigned.

 

4.         a.    I bought the material that Mother had carefully chosen.

            b.    That evening, which has always seemed the most terrifying of my life, the dining room ceiling fell on us.

            c.    My grandfather, who still had a powerful voice, went outside and shouted loudly.

            d.    Politicians, generally speaking, consider the desires of their constituents.

            e.    The discussion is indeed silly.

 

5.         a.    We distinguished highways, roads, trails, streets, and alleys.

            b.    She bought a secondhand fur evening dress.

            c.    She canned dozens of gleaming, many-coloured jars of fruits.

            d.    The Council included the following representatives: President Jack A. Rickert, administration; Professor George B. Balitho, faculty; Christopher Welch, student council; and Dorothy Louise, W.A.A.

            e.    Elizabeth was born July 9, 1965, in Chicago, at 1227 Second Avenue.

 


6.         a.    “I am sorry,” she said, “but you are copying the report I have prepared for a couple of weeks.”

            b.    Shaw pretended to believe that all man’s civilization “is founded on his cowardice, on his abject tameness, which he calls respectability.”

            c.    I told her (that) she ought to stop wasting her time chatting on the internet.

            d.    The old garden had been taken over by heather aster, the “poverty weed.”

            e.    An upright contraption, known as a “moon box,” was used to show an artificial moon on the stage.  (comma อยู่ก่อนเครื่องหมายคำพูดปิด)

            f.     “Are you afraid of the dark?” the child asked nervously.

                   (เครื่องหมายคำถามอยู่ก่อนเครื่องหมายคำพูดปิด)

 

7.         a.    The common silk dress goods are raw silk, taffeta, crepe de chine, silk chiffon, silk organdy, satin, and silk velvet.

            b.    In high school I competed in several girls’ sports; that is, basket ball, volley ball, badminton, and swimming.

            c.    Almost everybody tries to come to Sain Louis; after he gets there he complains about the weather.

 

8.         a.    These discoveries — evolution, relativity, and now atomic fission — have given us a new conception of the world.

            b.    Knowing only the most elementary principles of chemistry, I should never have attempted the experiment alone.  However, I set up the equipment and got out the necessary materials, not knowing how explosive they were, especially in combination.

 


9.         a.    He distinguished between the members of the family Juniperus (Juniperus communis, Juniperus virginiana, and the like) and the plants resembling juniper, such as retem (Retama raetam).

            b.    To write, you need a sharp pencil and a quick mind, the first of which can be easily acquired.

            c.    We hold these truths to be self-evident [the italics, of course, are mine], that all men are created equal .... (ต้องมี 4 จุด)

 

10.       a.    The girl who had bought the high – heeled shoes came wobbling back into the store.

            b.    My father and John ran up the walk and threw their arms around us.

            c.    Mary was afraid that someone else would wear a pirate costume.

            d.    Of course, I looked in the drawer for the flashlight, but someone had taken it.